czwartek, 30 czerwca 2016

Co z tą katolicką muzyką jest nie tak? - wpis gościnny.



Z cyklu w relacji z sobą - Maciej Rozdejczer w gościnnym wpisie: "Co z tą katolicką muzyką jest nie tak?"

Odkąd pamiętam muzyka chrześcijańska kojarzy mi się z tandetą.
Nie mam na myśli pieśni, które można usłyszeć w kościele, ale o muzykę popularną , czy to pop, rock czy country. Jestem katolikiem, ale nie mogę siebie oszukiwać i udawać, że nie jest źle, gdy po kilku chwilach uszy bolą. Może niektórzy lubią przesłodzone melodie, tak jak są fani herbaty z 5 łyżeczkami cukru (czubatymi), ale ja do nich nie należę.

Któregoś razu (już nie pamiętam jak) trafiłem na Hillsong United (https://hillsong.com/united/ ). Pomimo początkowej rezerwy, za każdym kolejnym przesłuchaniem utwierdzałem się, że to pełnoprawna muzyka w stosunku do zespołów, które można usłyszeć w stacjach radiowych.
Uff, nareszcie, pomyślałem. Jestem w końcu katolikiem, więc chętnie posłucham kogoś, kto śpiewa, że Jezusa kocha, a nie, że odwiesił (mam na myśli Jezusa) słuchawkę (http://www.u2.com/lyrics/66 ).

Jakiś czas potem zerknąłem jak zespół prezentuje się wizualnie. Cóż, znów byłem mile zaskoczony, hala wypełniona po brzegi, kilkanaście tysięcy osób, świetne wykonanie i aranżacja sceny (https://www.youtube.com/watch?v=Oq8bHyk4ddg ).

Ale, ale, żeby nie było za słodko… No właśnie. Niby wszystko super, ale ci ludzie, ta publika… Zobaczcie sami zresztą. Ręce uniesione do góry, zamknięte oczy… Czułem się nieswojo, gdy to oglądałem...

Ale potem jakby mnie piorun strzelił. Zaraz, czy ja wyglądam inaczej w kościele?
Sam rozkładam ręce przy „Ojcze nasz”. Zapewne nieraz zamykam oczy, czy to coś złego?
A chwilę potem kolejna myśl: a jak jest na „zwykłych koncertach”?  

Jest bardzo różnie i jeśli chodzi o ubiór, makijaż, emblematy i symbole, gesty...

Nie zamierzam nikogo oceniać, jesteśmy wolnymi ludźmi i każdy ma wybór, jak się ubierać, zachowywać itd., ale nie mogłem zrozumieć czemu nie dziwił mnie widok fanów Metalliki czy ACDC, a czułem się dziwnie patrząc na ludzi, którzy śpiewają o Bogu?

Jak mocno ustawiono akcenty w mediach, że nie dziwią mnie obrazki powyżej, a na widok ludzi modlących się miałem mieszane uczucia?

Pozostawiam z tą refleksją J

Maciej Rozdejczer

Szanuję prawa autorskie: https://www.flickr.com/photos/adrianismyname/5963951921/in/photolist-a61P8g-dNNJ5M-oU3636-kQvLBS-5gcMMA-8Fskd1-aQWXpP-stLfiX-9Po5LH-eRCRsn-4Yejw5-afasQX-86ufnL-gugMxP-xQHycm-pKFEat-bFe5K8-phPVYC-bByeNz-6JVHvB-6m56i2-pCnK53-6qDyap-qVNc8F-8KtzGb-FNwHNp-ee5sPZ-jjeo9q-qPEMur-9m3QEV-5qgJoe-9C2jkx-sjYgnz-dT7RjH-8JfwFi-hhtH4R-oz7c65-9WoWpC-aez5Pe-5PguXE-byXZWB-o7LSR4-9segM4-9gwE47-agYFEb-naaQAn-ccD93d-5r3Y2C-wYne6-dzdvgs

Adrian I love music

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz